Můj Bože,
pomohl jsi mi vidět,
že ať už se těšíme a radujeme z jakéhokoli dobra,
jak dobrý je ten, který ho dává a který ho také může vzít.
V tomto oddílu Písma apoštol Pavel, jak se zdá, vysvětluje, proč Bůh stvořil nevyvolené, i když od počátku nebylo Jeho záměrem je spasit. Nevyvolení totiž hrají svoji roli během spasení vyvolených. Když svoji úlohu splní, jejich role skončí v zatracení. Moje snaha o vysvětlení se netýká tolik Pavlova vysvětlení jako textu Staré smlouvy, který vše uvádí na pravou míru. Pavel cituje proroka Ozeáše, z něhož plyne, že Božím záměrem je zalidnění území skutečným Božím lidem (Židy), který bude rozeset mezi ostatními. Není těžké pochopit, že prorok hovoří o etnickém Izraeli:
Hospodinův plán se od počátku týkal opravdového Božího lidu, jehož příslušníci byli většinou nežidovského původu. O těch není v Ozeášovi ani zmínky. Alespoň na první pohled se zdá, že Pavel nevěnuje pozornost originálním souvislostem, čímž dává textu zcela nový smysl. Jak tedy máme chápat Pavlovo citování textu Starého zákona?
Jak jsme již řekli, Ozeášova kniha se týká výhradně Izraele. Jde o historii rebelujícího lidu Izraele, navzdory všemu, co obdrželi jako příjemci zaslíbení a projevů úžasné Boží lásky. Takže o co vlastně jde?
Nejdříve si musíme uvědomit, že apoštol Pavel píše v moci Ducha svatého. Dokonce je psáno, že to, co napsal, má stejnou váhu jako písmo Starého zákona:
Nemůžeme tvrdit, že Pavel z pasáží Písma vyčetl něco, co tam nebylo úmyslně vloženo. Pavel jasně říká, že pasáže v Ozeášovi hovoří o lidu nežidovského původu, který přijde ke spásné víře v době Nové smlouvy:
Pavel prohlašuje, že zaslíbení dané Izraeli, týkající se jeho budoucí obnovy, se naplní s příchodem období Nové smlouvy, kdy bude ustanoven pravý lid, který bude tvořen většinou lidem nežidovského původu. Pavel zde hovoří o naplnění Nové smlouvy jazykem Starého zákona. Jinými slovy řečeno, toto je jediný způsob výkladu, který umožní vidět pravé naplnění Starého zákona skrze optiku Nové smlouvy. Bůh sám interpretuje to, co tím říká, a předává nám pravdivý význam Jeho Písma. Proč by Bůh Izraeli Staré smlouvy poskytl jen část celého obrazu? Zdá se mi, že tím, že byl Izrael jen dočasným obrazem nevěřícího Božího lidu, potřebovali pochopit jen tu část Písma, která se bezprostředně týkala toho, co Bůh vykoná skrze opravdový Boží lid, i když Izrael nepochopil, jakou roli bude hrát v obraze Božího lidu. My na druhé straně kříže, kdo patříme k věřícím na této straně letnic, potřebujeme skrze Novou smlouvu pochopit plný smysl tohoto zaslíbení, protože nám byl dán význam pravého naplnění. Pavel nakládá s touto pasáží Ozeáše opatrně. Použitý text v kontextu vnáší pravý smysl až v době Nové smlouvy. Když čteme Boží slovo, měli bychom postupovat s opatrností a nechat Boha interpretovat svá vlastní slova. Je třeba, abychom odložili stranou naše domněnky a sledovali, jak bibličtí pisatelé používají pasáže Starého zákona, když je citují v Nové smlouvě. Kdo tvrdí, že Bůh zaslíbil Izraeli znovuobnovení, což má být naplněním tohoto zaslíbení, neznamená, že musí dojít k doslovné k obnově etnického Izraele, ale to, že do Písma vkládá něco, co do něj Bůh sám nevložil. Přenechme interpretaci Autorovi.
Můj Bože,
pomohl jsi mi vidět,
že ať už se těšíme a radujeme z jakéhokoli dobra,
jak dobrý je ten, který ho dává a který ho také může vzít.
VÁŽENÍ V REDAKCI „POUTNÍKOVA ČETBA“!
NÁSLEDOVÁNÍ REVOLUČNÍ STÁDA
I. O autorovi
Jeden z mých nejlepších přátel opustil tento svět. Byl to muž starší než já a žili jsme od sebe dost daleko – cesta trvala několik hodin autem.